Derfor er E-A-T essentielt for din affiliate marketing

Affiliate marketing fungerer kun, hvis du er ekspert på dit felt og konstant orienterer dig i markedet. Jeg har i flere år arbejdet med affiliate marketing og fulgt branche nøje. Det har givet mig en del indsigter i, hvad der virker – og hvad der ikke virker.

Det kan virke indlysende, men jeg ser alligevel mange affiliate-sider fejle, fordi deres indhold enten er:

  1. Forældet
  2. For generelt
  3. Har mange fejl

Det kan have fatale konsekvenser for din affiliate-side, hvis du ikke løbende opdaterer dit indhold, ikke har fordybet dig i emnet eller hvis du ikke har tid til at rette de småfejl og problemer, der præger de fleste hjemmesider.

Hvis du ikke sørger for, at dit indhold er nyttigt, relevant og up-to-date, vil dine besøgende falde fra. Enten fordi de ikke finder det, de leder efter – eller fordi Google straffer dig for dårligt indhold.

Googles egne retningslinjer fremhæver især vigtigheden af E-A-T.


E-A-T – Ekspertise, autoritet og troværdighed

EAT står for “Expertise, authoritiveness & trustworthiness.” På dansk betyder det ekspertise, autoritet og troværdighed.

Hvis du skal rådgive om et emne, sammenligne eller anmelde produkter – som det ofte er tilfældet på affiliatesider – skal du have og kunne levere de tre kompetencer. I dette afsnit går vi dem igennem enkeltvis, så du ved, hvordan du score høje placeringer i Google og sender en masse relevante henvisninger videre til dine affiliate-partnere.


Ekspertise

Du skal kende dit emne og produkterne, du linker til på din side. Bedre end dine konkurrenter.

Selvom du skal kunne tale til ikke-eksperter, er det vigtigt, at du demonstrerer, at du ikke bare har researchet, men på forhånd også besvaret alle de spørgsmål, som potentielle købere eller besøgende på din side kunne have. Hvis du har en affiliate-side rettet mod outdoor camping, skal du kunne fortælle om fordele og ulemper ved at vælge et bestemt sæt vandresko eller hvordan man finder de bedste teltpladser.

Hvis indholdet på din side ikke gør det tydeligt, at du kender dit emne indgående, bliver du ikke taget alvorligt, og dine besøgende vil ikke stole på dine anbefalinger.


Autoritet

Links, delinger og linkbuilding er essentielt for at opbygge autoritet på nettet.

Jo flere, der linker til din indhold, desto mere har Google lyst til at fremhæve dig i søgeresultaterne. De links skal være relevante. Så lave en liste over andre sider og medier, der kunne være interesseret i dit indhold.

Har du et stykke interaktivt indhold, en spændende case eller en unik indsigt, som de ville elske at få fat i? Så skriv til dem og pitch din idé. Linkbuilding kan være mange ting, men det bygger alt sammen på at lave godt indhold, som andre har lyst til at linke til eller dele.


Troværdighed

Din side skal være troværdig. Det betyder, at du skal kunne se tingene fra din målgruppes side – og rådgive dem på bedst mulig vis. Selvom du har fået en lækker affiliate-aftale med et firma, skal du ikke begynde at love dine læsere guld og grønne skove.

At din side er redaktionelt uafhængig er den eneste måde, du kan holde fast i læserne og få de selvsamme aftaler. Så lov aldrig for meget, men tal frit fra leveren om partneres styrker og mangler.

Har du styr på de tre værdier, vil din side gro, få flere høje placeringer i Google og kunne drive endnu mere relevant trafik til dine samarbejdspartneres sider.

 

God arbejdslyst

Mvh,

Casper Ravn-Sørensen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *